My Fair Lady

2009-01-11 kl 15:57:13




Ina
2009-01-12 kl 11:51:06
Åh! Den har jag sett på GöteborgsOperan förra året! :) Otroligt mysig musikal! Plus att jag älskar att vara på GöteborgsOperan. Det är så magiskt att få se allt vackert de skapar på scenen. Jag har gåshud och gråter som en liten lipsill när jag är där, haha. Så fint det är! ^^, Dessutom gillade jag My Fair Lady väldigt mycket. Hoppas du också tycker om den :)


hanna i norpan
2009-01-12 kl 12:36:06
härlig present! det är så roligt att få någonting man kan göra tillsammans med andra.


Ina
2009-01-12 kl 13:24:21
(svar)

Hihi, ja, men jag är en liten ordnörd om du inte redan visste det. :) Envis i skrivande skulle jag faktiskt vilja uttrycka det som. Det har jag upptäckt att du också är, därav valet av att ställa frågan till just dig. ;)



Jag håller med dig helt! Min fråga var egentligen mer - hur stor grad av talspråkighet är "sicken" och "sicket"? (typ: när är det okej att använda det?), men samtidigt kommer jag på nu att det är en väldigt luddig fråga att försöka besvara överhuvudtaget.. men jag tänkte någonstans att du kanske skulle ge mig lite mer tankar kring det, vilket du också gjorde. :) "Sicken" och "sicket" hör hemma i mer "pratiga" texter där man kan kommunicera utan att kräva den där strikta ramen kring hur man får formulera sig, precis som du sa.



Hihi, intressant med språkdiskusioner! Heja! :D



Funderar du på att bli svensklärare? Det visste jag inte. Spännande!


Ina
2009-01-12 kl 13:26:06
(Oj, vad jag skriver...)



En annan sak jag noterat en gång är; ..vet du om att man inte kan säga att ett lejon har känslan rädsla? Smaka på detta: "Lejonet är rädd" eller "Ett lejon är rädd". Det går inte! I detta fallet får man säga att lejonet är fyllt av rädsla för att komma ur situationen. Knöligt! Hur skulle du uttrycka dig om du ville ange att känslan rädsla finns i lejonet? (haha..)



Ytterligare ett kul exempel på knepigheter i svenskan är: Tänk dig att du har tre grupper med olika antal personer i. Den första gruppen har flest medlemmar, den andra har färre - och den tredje har ... ? Få, färre, "färst"? Uff, ologiskt. ;) Hur skulle du säga? :D


Ordrik
2009-01-12 kl 14:21:38
Re: Ina

Javisst, jag ska bli svensklärare i grundskolans senare år en vacker dag. Nu utbildar jag mig till förskollärare, för det känns som en bra start. Jag vill växa till mig i min lärarroll innan jag tar mig an större barn.



Som svar på dina senaste frågor skulle jag välja att formulera om mig eller använda synonymer i båda fallen.



Lejonet är skyggt, skrämt, skrajset osv. Vill man verkligen uttrycka rädslan hos lejonet kan man även säga att "lejonet är räddhågset", men det kanske känns som ett främmande ordval.



I det andra fallet skulle jag uttrycka mig såhär: Den första gruppen har har flest medlemmar, den andra har färre, och den tredje gruppen har minst antal medlemmar.



Jag tycker det är viktigt att man är flexibel som skribent. Man får inte bli för bunden vid sin text, utan i vissa fall är det nödvändigt att klippa och klistra, formulera om, och lägga till eller dra ifrån. Det hade jag stora problem med i början eftersom jag lätt blev så kär i det jag hade skrivit. Det gör nästan ont att mixtra med sina texter ibland. :)








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL:


Kommentar:




ALL RIGHTS RESERVED
Allt material skyddas enligt lagen om upphovsrätt (SFS 1960:729)