Paris, tu me manques

2009-01-08 kl 12:07:54


Jag saknar dig, Paris.




Challe
2009-01-08 kl 19:39:51
Åh! Jag med!! Paris är nog världens finaste stad! <3


Ina
2009-01-10 kl 13:09:40
En liten ordfråga som jag funderat på:



Om man utbrister "Åh, sicket vackert väder vi har idag!" eller "Åh, sicken fin mössa du har!" (haha).. är då "sicken" eller "sicket" verkligen ett ord i svenskan? Det ser så konstigt ut när man skriver ner det. Det är ju en talspråksvariant av "vilken" eller "vilket", men är det korrekt att man kan skriva "sicken" och "sicket" i vissa fall? Och när kan man isåfall göra det?



Haha, jag var bara tvungen... ;) Vore intressant om du visste mer om detta än vad jag gör, haha.


Ordrik
2009-01-12 kl 01:11:13
Re: Ina

Jag skulle vilja påstå att "sicken" och "sicket" är talspråk. Precis som du sa är det en variant av "vilken" och "vilket". Talspråk hör egentligen inte hemma i skrivna texter, men jag tycker att det kan vara helt okej i bloggar och på Msn till exempel. Även vissa författare skriver ofta talspråk för att få en personlig prägel på sina texter. Vill man vara helt korrekt ska man dock aldrig skriva talspråk.








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL:


Kommentar:




ALL RIGHTS RESERVED
Allt material skyddas enligt lagen om upphovsrätt (SFS 1960:729)