Ge med hjärtat

2009-01-28 kl 22:43:40

Igår var jag en hjältinna och gav blod för första gången. Nervös var jag när jag la mig på britsen. Nästan fem deciliter skulle jag tappas på, och troligen skulle jag svimma efteråt. Dessutom skulle tydligen nålen vara så stor att man dör bara av att titta på den.

  Det gick fint.
  Jag varken dog eller svimmade.
  Inte ens det minsta vimmelkantig blev jag.

Nålen var stor men jag blundade. Den var väldans vass och spetsade min arm snabbt och smärtfritt. Efteråt prisades hjältinnan med kakor och juice. Det var rätt flott.




Skulle du kunna tänka dig att ge blod?
Undersökningar har visat att ungefär 7 av 10 kan tänka sig att ge blod. I verkligheten ger bara 5 av 100 blod. Cirka 9 av 10 människor kommer någon gång i livet att behöva blod.

Var 20:e sekund behöver någon en blodtransfusion.

Bli blodgivare.






Challe
2009-01-29 kl 13:12:42
Åh, jag vill ge blod, men jag får inte, för jag har inte vikten inne o så!! 5 deciliter? Jag blir yr efter ett litet blodprov på vårdcentralen.. Jag skulle nog dö på britsen..


hanna i norpan
2009-01-29 kl 14:27:03
jag vill med! ska bli mitt mål i livet. måste bara äta lite mer kakor först...


Hilma
2009-01-29 kl 16:31:15
Åh, jag har längtat (sjukt? Kanske det) efter att få ge blod ända sedan jag var tretton bast eller nåt. Men ännu har jag inte åldern inne, dröjer ett och ett halvt år tills dess...


Ellen
2009-02-02 kl 17:50:46
du har blivit utmanad på min blogg! :D


Vanne
2009-02-21 kl 00:10:36
Hjältinna! Har skrivit upp detta på en lista. In i kalendern nästa, så det blir gjort!








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL:


Kommentar:




ALL RIGHTS RESERVED
Allt material skyddas enligt lagen om upphovsrätt (SFS 1960:729)