Tomtemani

2008-11-24 kl 20:47:33

På lunchen idag kom ordet julpynt på tal. Mitt sällskap vid bordet rasade mot föräldrar som inte låter barnen vara med och pynta granen. Tydligen finns det föräldrar som inte uppskattar egengjorda tomtar, tjusiga pappersgrisar och misslyckade smällkarameller. Tydligen finns det föräldrar som bara vill ha röda kulor i granen och perfekt skimmer i glittret. Tydligen finns det föräldrar som faktiskt pyntar smakfullt och med måtta.

Jag har aldrig varit med om något liknande.


Min mamma har dille julpynt. Det har hon alltid haft, och jag är rädd att det är för sent att ändra på det nu. Varje år ser det ut som en rödgrön cirkus har exploderat i vårt hus. Hon kan sätta en spik på väggen och hänga en smällkaramell där. Som det vore en (oestetisk och smått hysterisk) tavla. Visst är det väl lite charmigt, men jag kan inte hjälpa att jag är glad över att ha flyttat.


I fjol blev min moster fascinerad av mammas julpynt och fick för sig att räkna tomtar i vardagsrummet. 60 st små tomtegubbar blev tillslut summan av karde- mumman.


60 st.

I vardagsrummet.







2008-11-24 kl 21:50:24
Vi är likadana. Vår gran syns aldrig under allt som hänger i den. Men låter man barnen pynta så ser det ut så.


Ellen
2008-11-24 kl 22:22:57
Haha! Min mamma (och pappa) är helt tvärtom. Hemma i Sya hittar du MAX 2 tomtar. I hela huset. Och granen är verkligen på seriösen stilren. Förra året hade vi liksom BARA röda rosetter och ljus i granen?! Haha!


mi
2008-11-24 kl 23:28:24
Kanske skull satsa på två granar då som vi pratade om också :P hehe


Ina
2008-11-25 kl 17:00:38
Usch, vad tråkigt med föräldrar som inte vill ha "egengjorda" söta små saker som barnen har gjort! Det är ju något av den största charmen med alltihop - julpynt ska inte vara "perfekt"! Framförallt blir det mycket mer personligt och vilar en söt barnstämpel över julen om den får ha små hemmagjorda söta tomtar med mössorna på sne och för långt högerben så att den inte kan stå upp.. ;)



Haha, hjälp vad många tomtar! :O Man måste verkligen ha sett skillnad på jul och inte-jul i erat hem då med andra ord ;)


Ordrik
2008-11-25 kl 22:36:06
Re: Lisa

Det är ju så det ska vara egentligen.

Julen tillhör barnen.

Men mamma är över 50 år.


Ordrik
2008-11-25 kl 22:37:27
Re: Ellen

Det är fint tycker jag.

Fast nu är jag uppvuxen i mammas julcirkus, och det blir faktiskt ingen riktig jul utan den.


Ordrik
2008-11-25 kl 22:38:41
Re: mi

Ja, det kanske är en bra idé trots allt...


Ordrik
2008-11-25 kl 22:40:01
Re: Ina

Jo du, det känns som varenda möbel, varenda pryl och varenda duk byts ut till jul. Fast det är lite mysigt också. Det var ju så jag växte upp...








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL:


Kommentar:




ALL RIGHTS RESERVED
Allt material skyddas enligt lagen om upphovsrätt (SFS 1960:729)